Sunetul este fenomenul fizic ce stimuleaza auzul. Auzul la om este stimulat atunci cand vibratiile de frecvente de 15.000 si 20.000 herti ajung in urechea interna. Aceste vibratii sunt transmise prin aer.
Cred ca ar fi interesant de abordat o noua perspectiva in ceea ce priveste sunetul, amplificarea lui si amplificatoarele de sunet.
Una dintre figurile foarte importante in acest domeniu a fost Jim Marshall denumit si “The father of loud” sau parintele amplificatoarelor.
Amintesc de aceasta figura istorica pentru ca intr-un fel el a revolutionat amplificatoarele de sunet si mai ales a adus foarte multe imbunatatiri de care au beneficiat, in special cantaretii de muzica rock.
Artisti precum Jimi Hendrix si Kurt Cobain, trupe de rock precum Guns N’Roses considera ca Marshall este responsabil pentru unele dintre cele mai semnificative si mai mari momente audio din istoria muzicii.
Amplificatoarele, inca de la aparitia lor au constituit mai mult decat o necesitate si acestea au raspandire foarte larga in lumea muzicii si a showbusiness-ului. Marile concerte si reprezentatii de diverse genuri nu ar putea avea un grad inalt de spectaculozitate daca aceste amplificatoare de sunet nu ar fi trecut prin schimbari majore.
Un sistem de sunet are in componenta sa urmatoarele parti: sursa, amplificatorul de sunet si difuzorul de sunet. De la palnie, care este considerata primul sistem de amplificare dezvoltat de om si pana in zilele noastre cand sistemele sunt mult mai complicate s-a cautat intotdeauna ca sunetul sa fie mai puternic si mai uniform. Amplificatorul de sunet, piesa foarte importanta ce amplifica semnalul de un numar de ori este legatura intre emisie si receptie.
Cu alte cuvinte Jimi Hendrix canta de exemplu pe un stadion de 80.000 de oameni. O face cu o anumita tonalitate. Insa oamenii aceia trebuie sa si auda. Pentru asta sunt amplificatoarele, boxele si microfoanele performante.
Nu cred ca ne putem imagina in zilele noastre concerte sau spectacole in care sunetul sa nu fie clar sau suficient de puternic sa umple locatii de diverse dimensiuni. Un exemplu elocvent sunt cluburile. Patronii acestora cauta ca sistemele de sonorizare sa fie performante, amplificatoarele de sunet suficient de puternice pentru a reusi sa propage sunetul in mod egal in fiecare colt al clubului si in acelasi timp numarul de decibeli sa fie confortabil pentru cei prezenti acolo.
De aceea Marshall a fost atat de celebru. A pornit de la un magazin de muzica in Londra si a reusit sa isi aduca o contributie extrem de importanta in ceea ce priveste amplificatoarele de sunet pentru spectacole de mare anvergura care sa poata satisface din punct de vedere calitativ exigentele oricarui artist. De aceea a fost si bogat si a impartasit atat din averea lui, cat si din realizarile lui sunetul la nivel de arta de care s-au bucurat fanii atator artisti.
Se emite si noi il receptam in masura suportabilitatii umane. Recunoastem ca ne plac amplificarile de sunet cand este vorba de spectacole desfasurate in spatii deschise, ignoram chiar si vibratiile geamurilor atunci cand sunetul este puternic amplificat si asta doar pentru ca apreciem spectacolul in sine.